söndag, april 19, 2009

Mänskliga kretslopp, bra eller dåligt?

Igår kom kretsloppsfrågan om återföring av näringsämnen till jordbruket upp när vi skulle vårstäda på gemensamma gården i bostadsrättsföreningen. Någon hävdade att vi inte skulle återföra mänskliga restprodukter, urin och fekalier, till jordbruket. Oklart på vilka grunder hon hävdade det. Hon sa något i stil med: -"det har varit i människa, och ska inte återföras till jorden". Jag har tyvärr svårt för att ta det lugnt när jag hör denna typ av (religösa?) tankar. Hon ville inte kalla det religösa tankar, utan det var jag. I alla fall skulle inte våra restprodukter återföras till jorden. När jag lugnat ner mig så jag kunde skaffa mig lite mer kunskap så hittade jag en bra sida från SLU som beskriver kväve, fosfor och kalium balanserna till och från jordbruket.

Inga kommentarer: